ГЕЛЬСІНКІ (QHA) -

Олівер Лооде, член Групи з прав меншин і Постійного форуму Організації Об'єднаних Націй з питань корінних народів сьогодні, 30 вересня 2016 року, зробив заяву про заборону Меджлісу кримськотатарського народу.

Заява про рішення Верховного суду РФ на підтримку заборони Меджлісу

Вчорашнє рішення Верховного Суду Російської Федерації про заборону Меджлісу Кримськотатарського народу, представницького органу кримських татар, на жаль, довершує заперечення окупантом колективних прав кримських татар як корінного народу Криму. Крім того, воно закладає основу для нової хвилі переслідувань і насильства стосовно кримських татар.

Як я вже говорив, початкове рішення "Верховного Суду Криму" від 26 квітня заборонити Меджліс за ознаками екстремізму порушує Декларацію ООН про права корінних народів (UNDRIP), яка, серед іншого, підтверджує право корінних народів "зберігати власні політичні, правові, економічні, соціальні та культурні установи" (Стаття 5), і, згідно з якою, "держави мають консультуватися і сумлінно співпрацювати з корінними народами через їхні представницькі органи" (Стаття 19). Вчора ці порушення колективних прав кримських татар отримали повну державну підтримку.

Крім того, вчорашнє рішення Верховного суду РФ повністю ігнорує рекомендацію №22 15-ї сесії Постійного форуму ООН з питань корінних народів (ПФКН), яка була прийнята у травні 2016 року, згідно з якою "Постійний форум закликає держави підтримувати діяльність представницьких установ корінних народів і уникати обмеження їхньої діяльності. Форум настійно закликає всі держави сприяти діяльності установ корінних народів, згідно зі статтями 5, 18 і 19 Декларації Організації Об'єднаних Націй, а також її прагненням і цілям".

Насправді рішення Верховного Суду Російської Федерації підтримати заборону представницького органу цілого народу є безпрецедентним у 21-м столітті, коли багато держав навпаки намагаються закріпити і захистити як колективні, так і індивідуальні права корінних народів.

Остання заборона Меджлісу Російською Федерацією найбільше турбує тим, що, крім ігнорування найпростіших і глобальних стандартів з прав корінних народів, вона являє собою заборонену ворожнечу проти кримськотатарського народу в цілому, заперечуючи його самоідентифікацію. Називаючи Меджліс, і, отже, все кримськотатарське населення «екстремістським», Росія створила законну підставу для переслідування кримських татар, що призведе до більшого числа кримінальних справ, політичних в'язнів і жертв насильства.

Таким чином, вчорашнє рішення про заборону Меджлісу кримськотатарського народу має схожість з першою хвилею антиєврейського законодавства нацистської Німеччини в 1933-34 роках, з точки зору його символічного значення і можливих наслідків. Моральний обов'язок міжнародної спільноти, включаючи всю систему Організації Об'єднаних Націй, її держав-членів і Міжнародного Громадянського Суспільства — чинити тиск на Російську Федерацію для скасування несправедливої заборони Меджлісу і в кінцевому підсумку відновлення прав кримських татар як корінного народу Криму, згідно з міжнародним правом та нормами.

Олівер Лооде
Член Постійного форуму ООН з питань корінних народів (ПФКН)

QHA