КИЇВ (QHA) -

Україна з великими труднощами просувається в Європу шляхом реформ, ініційованих урядом. Замість того, щоб доопрацювати і прийняти законопроекти, які були запропоновані раніше і над якими попрацювали фахівці, Кабінет міністрів запропонував парламенту «нашвидкоруч» прийняти нові пропозиції, які багато експертів розкритикували.

Зокрема, це стосується законопроекту № 3 224, який у більшості своїх частин не має на увазі регуляцію українського законодавства під європейські стандарти.

- У ключі захисту персональних даних законопроект 3224 не виконує європейські вимоги, оскільки припускає зберігання необмеженої кількості інформації про кожну людину, що може порушити права людини про захист персональних даних. Така ініціатива виходить від уряду і не продиктована вимогами Євросоюзу, - вважає заступник голови правління Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук. - Крім цього, існує безліч причин для подальшої корупції в державних органах.

Ініціативи Кабміну, які пропонують парламенту приймати за основу і в цілому, можуть бути використані для фінансових махінацій з тендерами, як це було при видачі біометричних паспортів. У деяких випадках, як наприклад запровадження цифрового ID, не були прораховані всі можливості й варіанти, вважають експерти. Шлях уряду виявився найдорожчим з усіх запропонованих. Впровадження рекомендованих Кабміном цифрових документів, які не завжди і не скрізь можуть бути використані на території України, можна з легкістю замінити більш простими і дешевими аналогами.

- У цьому плані Україні потрібно враховувати досвід Молдавії, яка ввела дешевий і нецифровий ID - і всі залишилися задоволені, - говорить Тимощук. - Євросоюз не має певних стандартів щодо подібних документів.

Замість законопроектів, які «проштовхував» Кабмін, представники парламенту та його комітетів намагаються прийняти аналогічний законопроект № 1632, який був розроблений раніше і отримав позитивні експертні висновки. Більш того, цей законопроект має розглянути громадськість, його просування безпосередньо лобіює її інтереси, вважає перший заступник голови комітету ВРУ з питань прав людини Валерій Пацкан.

- У законопроекті 1632 передбачено низку інновацій, які спрощують видачу різних документів, тим самим зменшуючи підстави для корупції, - говорить народний депутат. - Більше того, він отримав схвалення з боку Євросоюзу, тому ми маємо намір виконувати умови ЄС, приймаючи цей законопроект за основу.

Насправді, Євросоюзу не важливо, який саме законопроект буде прийнятий, адже в кожному з них містяться європейські вимоги. Але у випадках, коли законопроекти пишуться в «прискореному режимі», а потім також швидко приймаються, в результаті виявляються абсолютно «недолугими» на практиці, зазначає народний депутат Руслан Сидорович.

- Усі правильні ідеї дискредитуються в процесі їх виконання через некомпетентність прийнятих рішень. Тому Україні не варто розраховувати на скасування віз ні в цьому, ні в наступному році, - говорить Сидорович.

Експерти вважають, що для ефективного виконання критеріїв плану дій щодо візової лібералізації, необхідно налагодити діалог між урядом і Верховною Радою, а також, що важливо, почати консультуватися з громадськістю та враховувати її думку. Виконання вимог ЄС напряму залежить від ефективності роботи і прагнення до євроінтеграції української влади.

 

QHA