КРИМ (QHA) -

Питання щодо розмірів компенсації представникам репресованих народів Криму, "реабілітованим" згідно з указом президента РФ, як і раніше, залишається не вирішеним.

Законодавча основа

Ще у минулому році, після окупації півострова Росією, у Криму почалася видача довідок про реабілітацію у рамках реалізації указу президента РФ від 21 квітня 2014 року № 268 «Про заходи щодо реабілітації вірменського, болгарського, грецького, кримськотатарської та німецького народів і державну підтримку їх відродження та розвитку».

Законами, які також мали і мають прямий стосунок до питання реабілітації народів і жертв політичних репресій у Росії, є закон РФ від 18 жовтня 1991 року № 1761-1 "Про реабілітацію жертв політичних репресій" і закон РФ від 26 квітня 1991 року № 1107-1 "Про реабілітацію репресованих народів".

Поки видача довідок у Криму відбувається повільно, чиновники затримують підготовку та надання таких довідок. Замість встановлених законом 3-х місяців люди, а всі вони похилого віку, які народилися до 1956 року, чекають по 7-8 і більше місяців.

При цьому сама суть і необхідність видачі подібних документів стосовно, наприклад, кримських татар взагалі незрозуміла і безглузда. У 1944 році був висланий весь народ, винятком не став практично ніхто, а чоловіки-кримські татари, які повернулися після війни додому з фронту, також або були виселені у місця поселень, або у трудові табори.

Втрати під час депортації та репресій

Якщо виходити з розуміння ситуації і реальних цифр втрат, які понесли кримські татари під час депортації, то, навіть за попередніми оцінками, збиток, заподіяний репресованим - це колосальна сума. За кілька днів до депортації проводився перепис населення і облік майна, тому радянська, а нині російська влада мають чітке уявлення про ціну питання.

Йдеться про матеріальну і моральну складові. Якщо говорити про матеріальні втрати, то кримські татари були позбавлені всього - будинків, землі, худоби, майна тощо.

Є й моральна складова проблеми - майже 184 тис. депортованих (старі, жінки, діти) перебували у нелюдських умовах під час перевезення і місцеперебування у перші роки заслання, що супроводжувалося смертями, хворобами, відсутністю елементарних умов для проживання та здоров'я.

Запитання без відповіді

Якщо говорити про суму компенсації, по суті її ніхто не отримав. Єдине, що було запроваджено у деяких регіонах Криму, це знижки на оплату комунальних послуг старим. Але такі знижки та певні соціальні субсидії діяли у Криму і при Україні.

Сам указ президента таких відомостей не містить. Але у РФ чинним є закон "Про реабілітацію жертв політичних репресій". Згідно зі ст. 16.1 цього закону (у редакції Федерального закону від 7 серпня 2000 року № 122-ФЗ) реабілітованим передбачаються виплати грошових компенсацій у розмірі 4 тис. рублів (!) за майно без житлових будинків або 10 тис. рублів за все майно, включаючи житлові будинки.

Для того, щоб було зрозуміло: на сьогодні 1 долар у РФ коштує 63,5 рублів. Тобто сума компенсації смішна - цілих 63 долара, якщо не було житла, і майже 158 доларів, якщо це житло було. Суми, що називається, курям на сміх!

Наявність будинку самому репресованому або його нащадкам ще треба буде доводити. Після того, як вранці 18 травня 1944 року сім'ям відводили на збори всього 15 хвилин, не дивно, що у багатьох просто немає на руках потрібних документів, а наявність інформації про домоволодіння в архіві не завжди підтверджується.

Відзначимо, що наведена сума компенсації була прийнята у 2000 році. Однак у зв'язку з інфляцією і зміною цінової ситуації така грошова компенсація не може не те, що компенсувати у 2015 році вартість конфіскованого майна та житлового будинку, але взагалі сміхотворна за своєю суттю.

За всю цю суму неможливо придбати або побудувати навіть один квадратний метр житла - така компенсація є знущанням над реабілітованими кримськими татарами.

Пропозиції щодо суми компенсації

Окремі громадські організації в Криму, зокрема Рада старійшин кримських татар міста Алушти, вже висловлюють думки про те, що з метою виконання указу президента РФ «Про заходи з реабілітації...» доцільно повернуться до першої редакції закону РФ «Про реабілітацію жертв політичних репресій». Це, як вважає Рада старійшин, вже буде якимось "відновленням історичної справедливості, реальним відшкодуванням вартості або виплатою грошових компенсацій реабілітованим громадянам з числа репресованих народів". У наведеному законі у ст. 16.1 компенсації встановлювалися у розмірі не більше ніж 40 встановлених законом мінімальних розмірів оплати праці за майно без житлових будинків або 100 встановлених законом мінімальних розмірів оплати праці за все майно, включаючи житлові будинки.

Нині мінімальна заробітна плата праці в окупованому Криму, відповідальність за ситуацію в якому повністю лежить на РФ, становить 8901 рублів. Так що для тих, хто був без житла, компенсацією буде вже дуже відчутна сума у 356040 рублів, а тим, хто мав житло - 890100 рублів. Така сума частково компенсує завдані збитки реабілітованим громадянам.

І взагалі, якщо у держави, яка прийшла в Крим, немає грошей на виплату нормальної, гідної, а не знущальної компенсації, то є інші матеріальні ресурси півострова, наприклад земля, яку можна запропонувати корінному народу як відшкодування за завданий у ХХ столітті збиток.

QHA